Social media is niet weg te denken uit onze huidige samenleving. Dit geldt ook voor bedrijven. Je maakt een business page op Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn en Snapchat. Je nodigt al je vrienden uit om het te liken en na enkele posts heb je eindelijk 100 fans. Je droomt nu al van je eerste lead door je sociale media maar je ziet telkens je bereik verminderen en verminderen. Met deze 5 tips breng je meer leven in je Social Media en laat je jouw social mediapagina echt werken!
Tip 1: Kwaliteit boven kwantiteit!
Het maakt niet uit hoeveel volgers, fans of likes je hebt, het gaat er om dat de mensen die jou volgen je goed vinden! Wat heb je eraan dat al je vrienden je pagina liken maar ze nooit iets bij jou zouden kopen? Ze zijn wel in jou geïnteresseerd maar ze hebben niets aan je winkel waar je leuke honden spullen verkoopt, ze hebben namelijk geen hond. Aan deze mensen heb je niets.
Je wil dat mensen je volgen omdat ze iets aan je posts hebben. Op Facebook worden zoveel posts geplaatst dat facebook enkel de goede posts wil tonen aan de gebruikers. Zorg dus dat jouw posts hierbij horen, hoe doe je dat? Door goede posts te maken en deze te delen met de mensen die er echt iets aan hebben. (Hoe je goede posts maakt lees je in de volgende tips.) Het is veel beter om een pagina te hebben met 75 likes maar met een bereik van 50-80 personen dan wanneer je een pagina hebt met 500 likes waar je maar 40-50 personen bereikt. Facebook staat er om bekend dat je meestal maar 3-10% van je volgers bereikt. Meestal klopt dit behalve als je content echt goed is. Op onze Facebookpagina van Made I.T. hebben we momenteel maar 56 volgers, maar onze posts bereiken 49 personen, enkele posts gingen zelfs over de 500 bereikte personen. Dit omdat onze volgers echt geïnteresseerd zijn in wat we posten. Dit is een bereik van 85 – 900%.
Tip 2: Hou je focus, less is more
Er zijn vele social mediawebsites zoals Facebook, Twitter en Instagram. Denk er in eerste instantie over na of je wel een pagina zou opstarten want een non-actieve pagina is schadelijker dan geen pagina. Veel mensen haken af als ze een social mediapagina tegen komen waar lange tijd niets op gepost is.
Welk Social Mediakanaal moet je gebruiken? Hier heb ik geen antwoord op, dit is afhankelijk van verschillende factoren. Facebook doet het bijna altijd goed en is voor bijna elke bedrijfstype relevant. Instagram is zeer nuttig als je veel kan doen met foto’s ideaal dus voor een kapster, grafisch designer, fotograaf, … Twitter lijkt minder en minder interessant, maar het wordt nog steeds heel veel gebruikt. Zeker in de B2B is dit een kanaal waar je bereik kan halen.
Bij het starten van je online aanwezigheid doe je daarom vooraf een onderzoek. Is je doelgroep groot genoeg op het platform? Best begin je met één social mediakanaal, werkt dat goed breidt dan uit. In één kanaal moet je veel tijd steken, in twee of drie nog veel meer.
Tip 3: Teksten, Foto’s of toch Video’s?
Teksten worden minder en minder gelezen. Althans op Facebook. Foto’s en vooral video’s halen meestal een hoger bereik. Maar een combinatie is beter. Alleen maar video’s gaat na een tijdje niet meer vernieuwend zijn. Mensen houden van hun gewoontes maar door een lichte variatie blijf je ze steeds boeien. Ook is het niet mogelijk om steeds een foto of een video te maken. Alles is afhankelijke van het doel. Een video maken neemt ook meer tijd in beslag, is al deze tijd het waard? Als je een link deelt kan je best een leuke foto over het onderwerp met een korte tekst toevoegen. Alles is natuurlijk afhankelijk van je doelgroep, daarom tip 4 testen!
Tip 4: Testen, testen, testen
Iedereen is anders, elke doelgroep is verschillend. Het is niet mogelijk om te zeggen wat je moet doen voor het beste resultaat te behalen, je kan enkel tips gebruiken en deze uitproberen. Als je niets probeert zal je niets bereiken. Probeer verschillende posts, probeer verschillende tijdstippen. Werkt het ene tijdstip beter dan het andere? Hou hier dan rekening mee om je posts in te plannen.
Tip 5: Plan je posts op voorhand
Na al dat testen en proberen weet je wanneer je volgers het meest online zijn en het meeste op je posts zullen klikken. Precies op dat tijdstip een post plaatsen zal je enkele keren lukken maar na een tijdje vergeet je het en mis je mogelijke bezoekers. Plan daarom je posts op voorhand in. Op Facebook kan je dit zelf doen, het kanaal heeft hier een ingebouwde optie voor. Voor Instagram is het niet mogelijk om posts in te plannen, voor Twitter heb je een tool nodig. Bij Made I.T. gebruiken we socialmediaplanner.be met deze tool kan je posts inplannen en analyseren om zo een nog beter bereik te halen. Momenteel is de tool nog niet voor iedereen beschikbaar, je kan je wel al registeren om toegang te krijgen tot hun beta programma.