Een hashtag is een woord of zin dat je op social media kan gebruiken als een tag. Je kan het goed inzetten om je posts te categoriseren, beter vindbaar te maken of extra korte informatie te vertellen. Op Twitter en Instagram worden ze heel veel gebruikt, op Facebook minder maar ook daar werken ze. Helaas zien we vaak mensen die het willen gebruiken maar het verkeerd doen.

Een hashtag is een woord of zin voorafgegaan door een #(hekje). Deze woorden zijn op Facebook, Google plus, Instagram, Twitter en andere social media klik en zoekbaar. Je kan ze dus perfect gebruiken om je posts te taggen zodat ze beter opvallen en zichtbaar zijn.

Het belang van hashtags in 2021

Het origineel artikel werd door ons al in 2016 geschreven. Sinds dien is de kracht van hashtags alleen maar versterkt. Het is nu duidelijk dat social media kanalen hashtags gebruiken in hun algoritme. Social media kanalen zoals TikTok en Instagram Reels gebruiken hashtags om te bepalen in wat de gebruiker geïnteresseerd is. Daarom is het zeker op deze platformen belangrijk om de juiste hashtags te gebruiken om zo organisch veel zichtbaarheid te verkrijgen. Wat op platformen zoals TikTok veel eenvoudiger is dan bijvoorbeeld op Facebook.

Door dat hashtags zo belangrijk zijn op deze platformen moet je ze natuurlijk goed gebruiken voor ze echt goed werken. Daarom enkele tips:

1. Begin met een hekje #

Een hashtag is een woord of zin met een # als prefix en zonder spaties. #tips #socialMedia zijn dus juist. tips# social media# zijn dus fout. Ook plaats je best tussen elke hashtag een spatie dus niet #tips#social#Media maar #tips #social #media.

2. Gebruik Camel Case

Camel wat? Came Case is een manier van schrijven die vaak in de IT gebruikt wordt. Als je een zin moet schrijven zonder spaties, danisdatvaakmoeilijkleesbaar. DoorGebruikTeMakenVanCamelCase wordt elke eerste letter van het woord in de zin met een druk letter geschreven. Dit leest veel makkelijker. Een hashtag in camel case is niet verplicht maar leest net iets vlotter.

3. Niet overdrijven

Overdrijf niet met je hashtags! Maak je post niet te lang, vermijd dus ook een hele reeks aan hashtags. Een hoog aantal hashtags wordt vaak aanzien als spam, gebruik er 2 à 3 meer hoeft echt niet.

4. Hou je hashtags kort en to the point

Een lange zin als hashtag heeft weinig meer waarde, de kans dat iemand op een lange hashtag zoekt en bij jouw komt is zeer klein. Hou ze gewoon kort en To the point.

5. Dubbel check je hashtag

Viraal gaan is leuk als het positief is natuurlijk. Kijk zeker je hashtags na voor je ze gebruikt. Voor kom fails als deze:

Susan fail
Susan fail

#susanalbumparty

De intentie van de hashtag was goed ‘Susan album party’. Helaas zagen veel twitter gebruikers het anders ‘Su’s anal bum party’. Gebruik van came case had dit meteen vermeden. #susanAlbumParty.

Wil je nog meer weten over hashtags en hoe je ze kan inzetten om je doelgroep beter te bereiken. Contacteer ons voor een korte babbel over je online aanwezigheid op Social Media.

#amazonshitcarshow

Ook bij Amazon hadden ze iets soort gelijk voor. Is het nu ‘amazon shit car show’ of ‘amazons hit car show’ 😉

6. Hashtags verbergen? Het kan!

Vind je hashtags er maar niets uitzien en wil je ze eigen liever niet gebruiken? In Instagram heb je enkele trucjes om hashtags te verbergen. Onder een post kan je enkele lege regels toevoegen (opgelet, lege regels werken niet in Instagram gebruik dan een website zoals: https://linebreaks.igrm.me/ om lege regels toe te voegen). Zo komen de hashtag onder de lees meer knop te zitten.

Je kan ook een reactie plaatsen op je foto met daar de hashtags in, dit werkt ook. De reacties zijn op de smartphone niet meteen zichtbaar.

7. Meten is weten

Heb je een Instagram bedrijfsprofiel? Dan kan je per post statistieken bekijken, zo kan je achterhalen of de gebruikte hashtags werken of niet. Veel bereik halen op Instagram via hashtags is niet altijd evident, je post moet in de top posts komen te stalen en dan kan je echt viraal gaan.