Een landingspagina is een pagina op je website waar je gebruikers binnenkomen op je website. Dit kan via een advertentie, social media post of via Google Search. De geoptimaliseerde pagina moet zo goed mogelijk aansluiten bij de vorige actie (advertentie, zoekopdracht, …) met doel conversies genereren, offerte aanvragen, iets downloaden, iets kopen, …
Sales landingspagina
Een landingspagina in samenwerking met een advertentie heeft één doel contactgegevens van de bezoekers verkrijgen zodat je ze klant kan maken. Om dit doel te bereiken moet de pagina zo minimalistisch mogelijk zijn. Daarom heeft een landingspagina vaak geen menu of zeer beperkt menu, en vind je meestal meteen bovenaan een formulier waar gegevens achtergelaten kunnen worden.
SEO landingspagina
Een SEO geoptimaliseerde landingspagina, is een pagina die vaak geoptimaliseerd is voor een bepaald keyword aangevuld met een locatie. Zo kan je voor een bepaalde gemeente een landingspagina maken waar je jouw oplossing voorstelt voor een probleem dat de persoon die in die bepaalde gemeente heeft. Ook deze pagina is minimalistisch en heeft een prominent actie formulier. Vaak heeft deze pagina wel een menu.
Tips voor de ideale landingspagina
Een goede landingspagina heeft enkele belangrijke zaken, hier zijn enkele tips om je landingspagina te verbeteren.
– Toon reviews of beoordelingen. De social proof is belangrijk op je landingspagina.
– Optimaliseer je formulier of CTA. Zorg er voor dat het formulier duidelijk is, goed opvalt en eenvoudig in te vullen is. Stel niet te weinig vragen zodat je goede leads kan genereren maar overdrijf ook niet met overbodige vragen zodat je bezoekers afhaken.
– Maak je pagina zo minimalistisch mogelijk, elke afleiding kan er voor zorgen dat je een klant mist. Zorg voor één actie, niet meer.
– Test kleuren, knoppen, teksten. Soms kan een kleine aanpassing in de titel, of kleur van een knop een aanzienlijk verschil maken in je conversie.
Resultaten meten
Het is belangrijk dat je de conversieratio van je landingspagina weet, zo weet je of je aanpassingen effect hebben. De conversieratio kan je eenvoudig berekenen door het aantal conversies te delen door het aantal bezoekers. Die gegevens kan je terug vinden in Google analytics wanneer deze goed staat ingesteld op je website.
Wanneer je de conversieratio kan meten kan je jouw landingspagina’s gaan verbeteren. Door A/B testing te doen kan je een deel van je bezoekers versie A van je landingspagina laten zien en een ander deel laat je versie B zien. De verschillen tussen deze 2 pagina’s moeten zeer miniem zijn bijvoorbeeld enkel een andere afbeelding of een andere titel of een andere kleur van knop. Wel telkens maar één wijziging per keer. Wanneer er voldoende bezoekers zijn kan je de conversie ratio vergelijken en de winnende pagina gebruiken voor al je bezoekers. Zo kan je steeds opnieuw A/B testing uitvoeren en je pagina verbeteren.
Conclusie
Een landingspagina is een minimalistische pagina gericht op converteren van bezoekers. Je bezoekers komen op deze pagina terecht nadat ze op bijvoorbeeld een advertentie hebben geklikt. Om te kijken welke landingspagina het beste werkt kan je een A/B test uitvoeren. Het doel is om de meeste bezoekers om te zetten als klant.