Hashtags zijn vanaf deze week belangrijker dan ooit. Sinds dinsdag 12 december is het mogelijk om op Instagram naast personen of bedrijven ook hashtags te volgen. Hashtags gebruiken is een eenvoudige manier om meer bereik te halen op je posts.

Een hashtag bestaat uit een hekje als voorvoegsel, zonder spatie gevolgd door een woord, of meerdere woorden zonder spaties ertussen (met eventueel underscores in plaats daarvan), om een bericht eenvoudig te vinden.
Wikipedia

 

Hoe kan ik ze inzetten?

Hashtags voeg je meestal toe aan het einde van je post. Of je gebruikt het als kernwoorden in je zin. Je moet steeds een goede middenweg vinden. Algemene hashtags gebruiken is goed, maar dat zorgt er voor dat de concurrentie zeer groot is. Op heel specifieke hashtags wordt weinig gezocht. Maak dus een goed mix van hashtags die iets over je post zeggen.

Je moet proberen zoveel mogelijk interactie te behalen. Hoe meer mensen reacties of likes je krijgt op je post, hoe meer mensen die je volgen je post gaan zien maar nu ook mensen die je hashtags volgen. Je post zal enkel voldoende bereik halen als je voldoende interactie verkrijgt, dit doe je door goede volgers of hashtags te gebruiken. Kwaliteit is belangrijk!

 

Hoe werkt dat volgen van hashtags?

instagram hashtag paginaAls je op een hashtag klikt op Instagram krijg je een overzicht van alle populaire of recente foto’s van die hashtag. Bovenaan kun je alle verhalen bekijken die deze hashtag bevatten. Hier is nu een volg knop toegevoegd. Mensen die hashtags volgen zullen een beperkt aantal foto’s in een tijdlijn krijgen van die hashtags. Hoe Instagram bepaald welke foto’s je te zien krijgt is nog niet helemaal duidelijk, maar waarschijnlijk heeft het te maken met de populariteit van de foto. Hoe meer interactie er is door je volgers, hoe meer je in het hashtag overzicht zal komen.

 

Hoe haal ik dan meer interactie?

Interactie is zowel op Facebook, Instagram als Twitter heel belangrijk. Op alle social media wordt zoveel gepost dat je nooit alles kan bekijken. Ze gebruiken daarom algoritmes om te bepalen wat jij te zien krijgt. Deze algoritmes bekijken hoe de interactie van je foto is tegen over andere foto’s die je te zien zou kunnen krijgen. Foto’s die goed werken zullen meer bereik halen dan foto’s die lage interactie hebben. Interactie kan je meten door te kijken hoeveel likes + reacties je hebt op je foto’s (gemiddeld) te delen door het aantal volgers. Op Instagram is dit meestal hoger dan op Facebook of twitter. Het is ook moeilijk te stellen wanneer je goed bezig bent, maar heb je minder dan 10.000 volgers dan is een ratio van 10%-20% op Instagram al redelijk goed. Zit je hier onder? Dan heb je waarschijnlijk veel volgers die helemaal niet geïnteresseerd zijn in jou. Daarom is het beter om minder volgers te hebben waarmee je interactie hebt dan veel volgers die geen interesse hebben.

Je interactie verhogen kan je doen door kwalitatieve foto’s te posten. Je kan bijvoorbeeld een fotoshoot organiseren met een professionele fotograaf die weet hoe je de perfecte compositie hebt.

Een andere tip om meer interactie te hebben met je volgers is vragen stellen. Door vragen te stellen gaan volgers sneller reageren op je foto. Zo kan je dan weer meer bereik halen.

Conclusie

Gebruik goede hashtags die iets zeggen over je post. Probeer zoveel mogelijk goede volgers te verkrijgen. Minder volgers maar goede volger zijn veel beter dan veel volgers die niet geïnteresseerd zijn. Wil je meer tips over hoe je hashtags moet gebruiken? Lees dan de vorige blog post over hashtags. Je kan ons ook steeds contacteren, dan kunnen we je persoonlijke tips geven gericht op jouw pagina’s.