SEO? Scoren in Google? Het kan, en het is eigenlijk heel eenvoudig. Vaak wordt er nogal vaag gedaan omdat niemand precies weet hoe Google nu exact werkt. Ik weet het ook niet volledig, maar ik weet wel welke tricks vaak werken. En overzicht van een goede basis ga ik je dan ook in deze blog post uitleggen.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, het betekent dus dat je jouw website of pagina gaat optimaliseren om zo goed mogelijk te scoren in Google. Als iemand iets nodig heeft gebeurd dat 99% van de gevallen via Google. Het is dus de zaak om hier zo hoog mogelijk te staan.

Het belangrijkste om überhaupt in Google te komen en daarna zo hoog mogelijk te staan is relevantie. Je website moet in de ogen van Google relevanter zijn dan alle andere websites. Dat is logisch, als ik zoek naar een elektricien wil ik niet als eerste een slager tegenkomen.

Lokaal zoeken

Google wordt steeds slimmer, google herkent en onderscheid relevante pagina’s maar het gaat ook verder dan relevantie. Google gaat meer een meer lokale websites hoger plaatsen wanneer dat relevant kan zijn. Woon je in Geel en ben je opzoek naar een elektricien? Dan zullen elektriciens in de buurt rond Geel hoger scoren dan elektriciens die verder weg zijn gelegen. Het is dus van belang om Google te laten herkennen van waar je bent. Als Google niet weet waar je actief bent dan zal het je ook niet beter positioneren bij lokale zoekopdrachten.

SEO, Serp, Lokaal zoeken elektricien Geel

De eerste pagina is belangrijk, de eerste positie nog veel meer

Per zoekopdracht toont Google je ongeveer 100 resultaten verdeeld over 10 pagina’s. De meeste mensen kijken niet verder dan pagina 1, het is dus heel belangrijk om eerst te zorgen dat je op pagina 1 staat. Ook op pagina 1 is de positie belangrijk, 20-30% van alle kliks gaan naar de website op de eerste plaats, 80% van alle kliks gaat naar een website die bij de hoogste 5 resultaten staat. Sta je dus op de 10de plaats dan mag je rekenen op amper 0,1 – 4% van de kliks.

Hoe je website opbouwen

Lokale zoek opdrachten zijn de belangrijkste, je weet dat die persoon in jouw buurt opzoek is naar jouw of één van je concurrenten. Je weet ook dat de meeste kliks gaan naar de eerste pagina.

Zoekwoord analyze

Voor dat je kan beginnen moet je natuurlijk weten waarop je vindbaar wil zijn. Je moet dus eerst beginnen met een zoekwoord analyze. In zo’n analyze ga je opzoek naar wat mensen intypen als ze zoeken. Een volledige zoekwoord analyze ga ik je hier niet uitleggen. Maar via een tool als Ubersuggest kan je gratis een zoekwoord intypen waarna je suggesties krijgt van andere relevante zoektermen. Ook zie je hier meteen hoeveel er via dat zoekwoord wordt gezocht, als dat niet hoog is moet je er niet te veel moeite in steken.

Website structuur

Zorg voor een goede en duidelijke structuur in je website. Maar per zoekwoord of zoekwoorden groep een aparte pagina op je website. Door een pagina over één specifiek onderwerp te laten gaan maak je het voor Google duidelijk. Een voorbeeld van een goede structuur voor een elektricien is dit:

– Homepagina -> Hier staat over elke onderdeel een korte inleiding

– Elektriciteitswerken

– Verbouwen

– Verlichting

– Domotica

Zo zullen je pagina’s verschillend scoren als er gezocht wordt op elektriciteitswerken, elektrische verbouwingen, verlichting en domotica. Zou je enkele van deze pagina’s groeperen dan gaat Google hier minder goed een onderscheid uit kunnen maken wat je nu precies bedoelt op de pagina.

Inhoud van de pagina’s

Op je pagina’s plaats je relevante inhoud over dat zoekwoord. Dit doe je door enkele keren het zoekwoord of zoekwoorden waar je op gevonden wil worden te laten terugkeren. Ook kan je synoniemen of varianten van je zoekwoord laten voorkomen. Door gebruik te maken van vetgedrukte of cursieve woorden of zinnen kan je een nadruk leggen op je zoekwoord. Ook moet je enkele titels toevoegen waarvan enkele je zoekwoord bevatten.

Maak gebruik van afbeeldingen

Een lange platte tekst spreekt niet aan, daarom kan je beste enkele afbeeldingen toevoegen aan je webpagina. Google begrijpt nog niet volledig wat er op een afbeelding staat. Door een afbeelding een goede naam te geven bijvoorbeeld webdesigner-made-it-geel.jpg ipv IMG_18032.jpg en een goed passende alt attribuut te gebruiken vertellen we aan Google wat er op de afbeelding staat. Zo kan je ook hier weer je zoekwoord in verwerken. Wel moet de naam en alt attribuut werkelijk beschrijven wat op de afbeelding staat, zoek dus een passende afbeelding.

Maak gebruik van links

Plaats relevante links doorheen je website. Door een goede sturing van links naar enkele pagina’s gaan die pagina’s hoger scoren in Google. Wanneer je op een pagina een zoekwoord van een andere pagina tegenkomt kan je op dit zoekwoord linken naar de juiste pagina.

Technische optimalisaties

Voeg de juiste tags toe aan je website, er zijn speciale schema tags beschikbaar met allerhande verschillende doeleinde. Wanneer je website gaat over een lokaal bedrijf kan je de localBusiness schema tags toevoegen aan de website. Deze tags zorgen ervoor dat Google exact weet wat je bedoelt en niet moet afleiden uit de teksten. Bijvoorbeeld de localBusiness tags bevatten alle bedrijfs gegevens, zo kan Google deze bedrijfs gegevens koppelen aan je website en zo kan Google meteen de juiste informatie geven zonder dat de bezoeker al op je website is.

Ook is het belangrijk om Google te laten weten welke URLs er allemaal beschikbaar zijn op je website door een sitemap toe te voegen. Google gaat je volledige website scannen, maar met je sitemap kan je sneller en beter de structuur van je website doorgeven aan Google.

Doe beter dan je concurrenten

Bij het schrijven van content krijg ik wel eens de vraag, hoeveel content is nu genoeg? Of hoeveel keer moet ik mijn zoekwoord laten terugkeren. Vraag die niet eenduidig te beantwoorden zijn, het hangt allemaal af van verschillende factoren. Soms kan het zijn dat een tekst van 300 woorden scoort, soms kan het ook zijn dat je minstens 1000 woorden moet hebben. Een goede tip: kijk naar je concurrenten, zorg er voor dat je pagina uitgebreider is en meer relevant. Hebben je concurrent 300-400 woorden? Schrijf dan een tekst van 500 woorden. Maar zorg dat het relevant is!

Titel en meta tags

Wanneer je alles hebt ingesteld en al je teksten geoptimaliseerd. Dan kan je de titel en meta beschrijving nog aanpassen. Zorg er voor dat je titel aanspreekt om te klikken, ook je meta beschrijving – de tekst onder de titel in een Google zoekpagina – moet aanspreken. Wanneer je titel en meta beschrijving beter is en meer aangeklikt wordt door zoekers dan gaat Google je pagina hoger positioneren want je titel en meta beschrijving is meer relevant voor de bezoeker dan andere pagina’s.

Backlinks

Backlinks zijn links vanaf andere websites naar jouw website. Door backlinks van relevante websites naar jouw website te ontvangen kan Google inschatten hoeveel relevanter jouw pagina is ten opzicht van andere pagina’s. Backlinks werken zeer goed en effectief wanneer je pagina reeds scoort bij de 30 eerste in Google. Het is belangrijk dat je backlinks komen van goede relevante websites. Links van random websites gaan meer slecht doen dan goed. Links kan je krijgen door te werken aan branding of gast blogs te plaatsen op andere websites.

Locatie pagina’s

Een handige manier om te scoren op de lokale zoek opdrachten is door voor elke gemeente in je buurt een webpagina te maken. Deze landingspagina maak je aantrekkelijk, en haalt ook enkele keren het keyword en de naam van de gemeente aan. Zo ga je met deze pagina ranken op de zoekopdracht rond die bepaalde locatie. Maak je gebruik van WordPress? Dan hebben wij een plugin voor jouw om makkelijk en snel gemeente pagina’s toe te voegen. Wil je de plugin testen? Contacteer ons! We zijn nog opzoek naar testers.

Content marketing

Om relevant te blijven moet je regelmatig je website updaten. Dit kan je doen door relevante blog artikels te maken en regelmatig te publiceren op je website. Plaats in je blog bericht links naar je belangrijkste pagina waar de blog over gaat. Zo kan je die belangrijke pagina beter laten scoren in Google.

SEO is blijven investeren

SEO is geen werk dat op 1 dag is uitgevoerd je moet er maandelijks of zelfs wekelijks mee bezig zijn dan zie je pas echt resultaten. Niet alles wat je doet zal meteen werken, daarom zal je dus enkele keren moeten proberen voor het echt werkt.

Test je website

Gebruik tools zoals website audit om de problemen in je website snel te vinden. Zo kan je technische fouten snel opsporen en oplossen. Via een tool als server uptime monitor kan je de snelheid van je website testen, dit is ook een factor!

website audit resultaat

Resultaten

Google is zeer goed in het maken van gepersonaliseerde zoek resultaten, wat bij mij op positie 1 staat kan bij jouw op positie 5 staan. Google heeft een eigen tool om te bekijken welke pagina’s, zoekwoorden ranken. In de search console kan je o.a. aflezen wat de gemiddelde positie is per zoekwoord of pagina, hoeveel er gezocht wordt en het aantal bezoekers dat heeft opgeleverd.

Search console resultaten - made i.t.

Conclusie

Scoren in Google kan heel eenvoudig zijn, zorgt voor relevante teksten, een duidelijke en technische goede website en Google zal je belonen. SEO is werken over een langere termijn, geef niet te snel op wanneer je niet meteen iets ziet verbeteren. Google heeft zijn tijd nodig!