Wanneer je een nieuwe pagina wil toevoegen aan je website om bijvoorbeeld een nieuwe dienst toe te lichten of een blog moet deze voldoen aan enkele basisregels. In deze blog geef ik je enkele tips waarmee je pagina sneller en hoger kan ranken in Google. Deze tips zijn best practices gebaseerd uit eigen bevindingen. SEO is geen pure wetenschap het kan dus zijn dat je pagina aan alle zaken voldoet maar toch niet rankt, je moet dan uitzoeken wat er mist.
Keyword analyse
Alvorens je begint is het belangrijk om te weten op welke keywords veel wordt gezocht in Google. Daarom kan je een zoekwoorden analyse gebruiken, op die manier weet je welke zoekwoorden je kan gebruiken. Het is aangeraden om in te zetten op veel verschillende zoekwoorden, zowel met een laag als een hoog zoekvolume. Er zijn tal van tools die je hierbij kunnen helpen zoals Ubersuggest of Google Keyword Planner waardoor het niet veel moeite kost om te weten welke keywords bruikbaar zijn voor jou.
Opbouw van een goede pagina
Er is geen gouden regel waar een pagina aan moet voldoen om te scoren in Google. Wel heb ik enkele tips die je kan hanteren bij de opbouw van jouw pagina.
Interne links
De afstand vanaf je homepagina tot de pagina is best niet meer dan 3 à 5 kliks. Zorg daarom voor interne links, benoem de pagina op je homepagina en koppel er een link aan. Zo geraken ze van de homepagina met 1 klik op de pagina die ze nodig hebben.
Lengte van tekst
Het totaal aantal woorden op je pagina is belangrijk, hoe meer woorden op de pagina hoe meer je het keyword kan gebruiken. Als je meer teksten op je pagina hebt zal je ook meer mogelijkheden hebben om longtail keywords (veel verschillende keywords die minder vaak gezocht worden in Google, maar samen wel voor een groot bereik zorgen) toe te voegen in je teksten waardoor je op verschillende zoekwoorden gaat ranken in Google. Meestal beginnen wij met een tekst van minstens 500 à 700 woorden.
Gebruik titels en titel-tags.
Titels op je pagina zorgen voor een duidelijke structuur. Het zorgt er enerzijds voor dat gebruikers de pagina makkelijk kunnen scannen en anderzijds is het aantrekkelijk voor Google. Voeg aan de titels ook een titel-tag toe, een H1 voor hoofdtitel en H2 voor een subtitel.
Op je pagina kan je best maar één H1 toevoegen, dit is de hoofdtitel van de pagina. Je verwerkt hier je belangrijkste keyword in. Het aantal H2’s of subtitels is afhankelijk van je tekst, hoe langer je tekst hoe meer subtitels je kan verwerken. Probeer in deze subtitels ook je keyword of een variant te verwerken. Je kan nog extra subtitels en titel-tag’s toevoegen maar ook dat is afhankelijk van de lengte van je tekst, ga niet overbodig titels toevoegen als dat niet nodig is.
Aantal afbeeldingen
Men zegt wel eens: ‘een foto zegt meer dan woorden’. Dit klopt, via een afbeelding kan je vaak veel meer duidelijk maken dan een hele lap tekst. Helaas is dat voor crawlers anders, zij kunnen afbeeldingen moeilijk interpreteren. Maar een afbeelding heeft wel een goede SEO waarde, je kan er een beschrijvende tekst aan toevoegen en hier ook weer je keyword in verwerken. Sowieso is het aangeraden om enkele afbeeldingen toe te voegen aan je pagina, dit spreekt visueel de gebruikers beter aan.
Aantal backlinks
Wanneer andere websites naar jouw pagina linken levert dat je een aanzienlijke boost op voor je ranking. Ga opzoek naar websites die over hetzelfde onderwerp schrijven en kijk of een link naar jou in dat artikel zou passen, je kan daarna vragen of ze de link naar jouw pagina willen toevoegen omdat jouw pagina zeer aanvullende informatie geeft over hetzelfde onderwerp.
Keyword ratio
Het aantal keer dat je keyword voorkomt in de tekst is belangrijk, wanneer je keyword te vaak voorkomt zal het moeilijker lezen en overkomen als spam. Ook zoekmachines zullen die ervaring hebben en je daarom lager ranken. Probeer 1 à 3 keer je keyword te gebruiken per 100 woorden in je tekst.
Vergelijk met je concurrenten
Het exact aantal woorden, headings, afbeeldingen of links is moeilijk te zeggen. Dit hangt allemaal af van je concurrenten. Zorg er voor dat je beter doet dan hen, hebben je concurrenten gemiddeld 900 woorden zorg er dan voor dat jij 1000 woorden of meer hebt. Heeft je concurrent 3 afbeeldingen op zijn pagina zorg er dan voor dat je 5 afbeeldingen hebt.
Technische opbouw van je pagina
Technisch dien je ook enkele zaken toe te passen op je pagina. Zo moet je een goede titel en meta omschrijving toevoegen. Ook kan je best schema-tags voor social media en Google toevoegen, zo weten ze beter waar je pagina over gaat. In deze blog lees je meer over de social media open graph data. Wanneer je een Custom Management System (CMS) gebruikt zoals WordPress kan je bijvoorbeeld de Yoast SEO plugin gebruiken, deze plugin zorgt er voor dat de tags juist worden ingesteld.
In onderstaande screenshot zie je een voorbeeld van technische tags die in de code van de website zijn toegevoegd. Onzichtbaar voor de gebruiker maar wel handig voor zoekmachines en Facebook.
Handige tools
Er zijn verschillende handige tools die het opzoek- en uitvoerwerk versimpelen. Een tool die wij bij Made I.T. hiervoor ontwikkeld hebben is website-audit.be, de tool is vooral bedoeld voor collega-websitebouwers en agencies maar is natuurlijk voor iedereen bruikbaar. Daarnaast heb je ook Ubersuggest een handige tool waarmee je zoekwoorden, linkbuilding of website analyses kan uitvoeren.
Conclusie
De opbouw van je website is vooral vergelijken met je concurrenten en zorgen dat je het beter doet. Gebruik keywords, interne en externe links, titels, tags en afbeeldingen om je SEO te boosten. Bouw je website op zo’n manier dat hij aantrekkelijk is voor je bezoekers en je SEO optimaliseert. Heb je hulp nodig of twijfel je over enkele zaken? Dan kan je ons steeds contacteren!