Google Ads voorheen Adwords is één van de betere manieren om online te adverteren. Het bedrijf is goed voor zo’n 40% van de online advertentiemarkt, het is dan ook de geschikte tool voor een maximaal resultaat. De meest gekende vorm van de advertenties zijn deze in het zoeknetwerk. Dit zijn de eerste resultaten die je bovenaan in Google ziet als je iets opzoekt.
Google display network
Ook op andere websites kom je vaak Google Ads campagnes tegen. Het Google netwerk omvat meer dan één miljoen websites. Het grote voordeel hier is dat jouw advertentie weergegeven wordt op websites die relevant zijn voor jouw campagne, en jij gebruikers bereikt die al geïnteresseerd zijn in wat je aanbiedt. Door middel van tagging kan je aangeven op welke soort websites je wil dat jouw advertentie wordt getoond.
Keywords
Het is belangrijk dat je eerst het doel van je campagne bepaalt. Er zijn verschillende mogelijkheden die elke een verschillende aanpak vereisen. Bepaal daarom eerst wat je wil bereiken met je campagne. Wil je:
- meer bezoekers naar je website;
- inschrijvingen op je nieuwsbrief;
- meer offerte aanvragen;
- meer naamsbekendheid in je regio;
- meer aankopen in je webshop;
- …
Vervolgens bepaal je de zoekwoorden op basis van je doel. Dit zijn woorden of woordcombinaties die te maken hebben met jouw product of dienst. Je betaald enkel per klik dit wil zeggen dat je pas betaald als iemand jouw website bezoekt. Met de Keyword planner kan je zoekwoorden analyseren en zo bekijken hoeveel het je kost per keyword om meer bezoekers te krijgen. Deze prijs verschilt wel degelijk per zoekwoord. Zoekwoorden waar meer op gezocht wordt zullen duurder zijn dan zoekwoorden die minder gezocht worden.
Je betaalt per klik
Een Google Ads account maak je gratis aan. Je bepaalt zelf het budget dat je per campagne wil spenderen, en je betaalt enkel als iemand op de advertentie klikt. Zo betaal je dus enkel wanneer je campagne effectief resultaten boekt. Je kan al met een klein budget starten.
Handig aan een campagne via Google Ads is dat je de campagnes perfect kan opvolgen. Je krijgt inzage in de analytics en kan volgende gegevens bekijken:
- Wie klikt er;
- Vanop welke locatie;
- Wanneer;
- Volgt er een effectieve aankoop of actie zoals een offerteaanvraag
- …
Daardoor kan je per campagne zien wat beter werkt, en wat minder. Vervolgens pas je de campagnes aan. Zo kan je zelf testen wat voor jou met je doelgroep het best werkt.
Bepaal je doelgroep
Niet iedereen moet je advertentie zien. Zorg ervoor dat de juiste mensen op je advertentie klikken. Je betaalt per klik, dus je wil dat diegene die klikt ook effectief op zoek is naar jou, je product of diensten. Bepaal je doelgroep wanneer je je campagne opstart en verfijn die indien nodig.
Denk er ook aan om ‘uitsluitingszoekwoorden’ te gebruiken. Wanneer je een campagne opstart geef je aan bij welke zoekopdrachten je advertentie zichtbaar zal zijn. Maar je kan ook opgeven bij welke ‘keywords’ of combinatie van woorden je advertentie net niet te zien moet zijn.
Stel dat je bijvoorbeeld een Google Ads campagne doet om je nieuwe collectie houten tuinmeubelen een boost te geven. Dan kan je de woorden ‘tweedehands’, ‘DIY’, ‘zelf maken’, ‘gratis’,… uitsluiten, want wie op zoek is naar een handleiding om zelf houten tuinmeubelen in elkaar te knutselen zal niet onmiddellijk een nieuwe set bij jou kopen.
Hulp nodig om zelf een advertentie op te starten via Google Ads? Neem contact op met ons. Nu ontvang je enkel via ons tot €75 aan gratis advertentie budget!
Kan het formulier niet tonen.Vraag hier je Google Ads kortingscode aan t.w.v. €75